Menu
Ruud in gesprek met Robert Cialdini

Ons interview met Cialdini, “de godfather van gedragsverandering”

In onze blog is de naam Cialdini al een paar keer voorbij gekomen. Dat is niet zo gek. Professor Robert Cialdini wordt ook wel de “godfather van de gedragsverandering” genoemd. Zijn pionierswerk op dit gebied heeft begrippen als “sociale bewijskracht”, “wederkerigheid” en “het autoriteitsprincipe” voor velen op de kaart gezet. Zijn boek “Influence”, waarin hij zes principes van gedragsverandering beschrijft, is dan ook door miljoenen mensen gelezen en staat niet voor niets in onze top vier lijst van beste boeken over gedragsverandering.

Uiteraard is het vakgebied van gedragsverandering breder dan de principes waarover Cialdini schrijft in zijn boek, maar het is overduidelijk dat Cialdini een grote rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van dit vakgebied. We stonden te springen om Robert Cialdini een aantal vragen te stellen toen hij onlangs een bezoek bracht aan ons kantoor. In dit blog delen we het interview dat Jeroen met hem had.

Lees meer
japheth-mast-329255

langdurige gedragsverandering? stimuleer intrinsieke motivatie!

Je leest het vierde en laatste artikel uit een serie artikelen over langdurige gedragsverandering. In het eerste artikel vertellen we waarom het belangrijk is om langdurige gedragsverandering als doel te stellen en in het tweede artikel hoe je de omgeving daarbij kan inzetten. Het derde artikel gaat over het voorkomen van terugval met gewoonten.

Heb jij tijdens je studie wel eens een boek gelezen dat je saai vond? Puur en alleen omdat je een toets wilde halen? En als je dat vergelijkt met het lezen van een boek dat je heel interessant vond, wat was er dan anders? Waarschijnlijk vond je het een stuk leuker om het boeiende boek te lezen. In plaats van excuses te verzinnen om na een half uur weer te mogen stoppen met lezen (moe, hoofdpijn, genoeg gedaan voor vandaag) zoals bij het studieboek, kon je dit pareltje maar niet wegleggen. Misschien stond je zelfs eerder op om vóór school of je werk nog wat alinea’s af te tikken. Ik weet nog goed dat ik dat deed in mijn Harry Potter-periode (ja, ik heb ‘Wingardium Leviosa’ in allerlei accenten geprobeerd, maar het is me helaas nooit gelukt om iets te laten zweven).

Als je een boek leest omdat je een toets wil halen ben je extrinsiek gemotiveerd, maar als je dit doet omdat je het leuk of interessant vindt ben je intrinsiek gemotiveerd. Bij dit tweede type motivatie is het makkelijker om gedrag vol te houden, in dit geval om het boek uit te lezen.

Als je gedrag blijvend wil veranderen, wil je dan ook het liefst dat je doelgroep intrinsiek gemotiveerd is. Helaas is dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer
waarom verhalen het altijd winnen van cijfers - storytelling

Waarom verhalen het altijd winnen van cijfers

Het is je vrije avond en je zit voor de tv te genieten van een spannende film. Terwijl de hoofdpersoon rent voor zijn leven, wordt hij plotseling onderbroken door een reclameblok van vijf minuten. Zuchtend laat je je zakken in de bank en wacht je af. Tijdens de reclames word je echter geconfronteerd met een heftige boodschap.

Een ernstig klinkende voice-over vertelt dat er iedere dag 500.000 kinderen zich in een oorlogssituatie bevinden. ‘Dat is veel…’ denk je, ‘daar zou ik eigenlijk wat voor moeten geven…’. Maar voor je het weet begint de film weer en ben je de oorlogskinderen vergeten. Hoe komt dat nou? Heb je zo weinig empathie of is er iets anders aan de hand?

Lees meer
mari-helin-tuominen-38313

3 tips voor brieven met (de gewenste) impact op gedrag

Je bent werkcoach bij een gemeente. Na het derde gesprek van die dag loop je geërgerd naar het koffiezetapparaat voor je broodnodige shot cafeïne. Daar tref je een collega-werkcoach. Je deelt je frustratie met haar. Je stuurt je klanten brieven met uitleg over de procedure: het tijdstip van de gesprekken, wat ze mee moeten nemen, het doel, enzovoort. Maar het lijkt wel alsof ze die informatie negeren. Ze komen vaak te laat (of komen zelfs helemaal niet), met lege handen en lijken te denken dat de gesprekken over hun uitkering gaan in plaats van de zoektocht naar een baan. Erg frustrerend want je wilt graag helpen, maar dat lukt zo echt niet. Je collega knikt begripvol en slaakt daarna een diepe zucht. Bij haar gaat het net zo.

Werk jij ook met (online) brieven in je organisatie, waarin je je doelgroep vraagt om iets te doen? Naar een afspraak komen bijvoorbeeld? Of een betaling doen?

Dit gaat vaak mis. Zonde, want je schriftelijke communicatie heeft meer impact dan je denkt.

Lees meer
bruno-nascimento-149663

Langdurige gedragsverandering: voorkom terugval met gewoontegedrag

Je leest het derde artikel uit een serie artikelen over langdurige gedragsverandering. In het eerste artikel lees je waarom het belangrijk is om langdurige gedragsverandering als doel te stellen en in het tweede artikel hoe je de omgeving daarbij kan inzetten.

Had jij dit jaar ook goede voornemens? Meer sporten, gezonder eten of misschien vaker een boek lezen? Dan startte je in januari waarschijnlijk vol goede moed. Je ging het vanaf nu echt helemaal anders doen. Maar al snel verschenen er kleine barstjes in je aanpak. Je sloeg het sporten een paar keer over omdat je moe was, at toch weer een zak chips leeg op zaterdagavond omdat dat zo gezellig was tijdens die serie-avond met je wederhelft en je kon je er na 20 pagina’s moeilijk toe zetten om verder te lezen in dat boek over mindset. Voor je het wist was je weer terug bij af. Je deed weer wat je altijd deed. Shit!

Gelukkig ben je lang niet de enige. Nieuw gedrag volhouden is moeilijk voor ons allemaal.

Lees meer
michael-dam-258165

Geluk, de nieuwe motor

Gelukkige medewerkers zijn creatiever en productiever, ze werken beter samen, ze zijn minder vaak ziek en ze zijn betere ambassadeurs van je organisatie. Geluk wordt vaak gezien als een gevolg van allerlei positieve ontwikkelingen, maar wetenschappelijk onderzoek is duidelijk: geluk is juist de veroorzaker. Investeren in geluk loont. Gelukkige organisaties doen het beter, ook economisch en financieel. Sterker nog: het verhogen van geluk lijkt de beste manier te zijn om de prestaties van je organisatie te verbeteren. Meer geluk, meer omzet, meer winst.

Lees meer
hello-lightbulb-216889

Langdurige gedragsverandering? Onderschat omgevingsinvloeden niet, maar gebruik ze!

Je leest het tweede artikel uit een serie artikelen over langdurige gedragsverandering. De eerste gemist? Lees hem hier.

Ik vind beweging belangrijk. Vriendinnen rollen vaak met hun ogen als ik tijdens citytrips in metro’s zelfs met een koffertje de trap neem. Vooruit, misschien niet per se omdat ik dat doe, maar meer omdat ik er telkens triomfantelijk bij roep: ‘Taking the stairs every day will keep the doctor away!’

Ook toen ik bij een bedrijf op de zevende verdieping van een Utrechts flatgebouw werkte wilde ik graag met de trap naar boven. Toch nam ik meestal de lift. Niet omdat het te veel treden waren, maar omdat ik eerst de sleutel van het trappenhuis moest vragen aan de conciërge. Dat was te veel gedoe. De inrichting van de omgeving – dat ik het trappenhuis alleen kon betreden met een sleutel – zorgde er zo voor dat ik vaak met de lift naar boven ging.

De omgeving stuurt ons gedrag vaak zonder dat we het doorhebben.

Lees meer
brooke-cagle-195777

De meest gelezen artikelen van 2017

Nog een paar uur werken en dan breekt de kerstvakantie aan. Tijd voor gezellige momenten met vrienden en familieOnderzoek laat zien dat betekenisvol sociaal contact een sterke voorspeller is van geluk. Emily Esfahani Smith legt in deze inspirerende TED-talk uit waarom betekenis belangrijk is en hoe je dit kan creëren. Overigens beschrijft zij betekenis en geluk als twee verschillende uitgangspunten. Wij denken dat dit afhangt van hoe je geluk definieert, en zien betekenis als een belangrijke factor voor geluk. Binnenkort delen we een artikel over dit onderwerp. https://www.ted.com/talks/emily
_esfahani_smith_there_s_more_to_life_
than_being_happy
, en een portie broodnodige ontspanning. Zoek je nog wat interessant leesvoer? In dit artikel vind je de meest gelezen artikelen van 2017. Misschien heb je er een paar gemist? Check ze dan alsnog en kom net als de andere lezers beslagen ten ijs in 2018 met je nieuwe gedragskennis.

Lees meer
DSC00226-2 (1)

Terugblik op 2017: 12 mijlpalen

Het lijkt wel gisteren dat we met ons team de doelen voor 2017 met deadlines vastlegden op een poster (aanrader want: commitment & herinneringscue!). Toch is dit alweer een jaar geleden. We kijken met bloed, zweet, tranen, maar vooral met een warm gevoel terug op 2017. Onze 12 mooiste avonturen willen we graag met jou delen.

Lees meer
People

Als je écht impact wil hebben, moet langdurige gedragsverandering je doel zijn

Als we gedrag willen veranderen denken we al snel aan de fascinerende technieken van Robert Cialdini: autoriteit, schaarste, social proof enzovoorts. We zien zulke technieken vaak als ‘trucjes’ die we eenmalig gebruiken voor een quick fix: om snel de verandering te krijgen die we willen zien. Dat kan werken. Tijdelijk.

Bij D&B vinden we dat een veranderaanpak houdbaar moet zijn. Het moet ook op de lange termijn werken. Pas dan help je je organisatie en de maatschappij écht vooruit.

Lees meer