Bij D&B beantwoorden we maatschappelijke vraagstukken met gedragswetenschappelijke inzichten. We helpen organisaties het gedrag van mensen te veranderen. Goedbedoelde veranderpogingen mislukken vaak omdat men niet goed begrijpt wat mensen écht beweegt.
Wij verklaren waarom mensen doen wat ze doen en laten zien hoe je gedrag beïnvloedt.
Hoe vaak heb jij in jouw werkveld te maken met menselijk gedrag? Bijna dagelijks?
Wanneer je belangrijke problemen op wilt lossen kom je bijna altijd mensen tegen. Mensen die weerstand bieden, sceptisch zijn of ‘ja zeggen, maar nee doen’. Gedragsverandering is vaak noodzakelijk, maar niet eenvoudig. Mensen zijn minder rationeel dan we graag willen denken, gedrag is grotendeels onbewust.
Door in te spelen op onbewuste psychologische mechanismen kun je gedrag langdurig veranderen. Deze aanpak is niet alleen effectief, maar meestal ook veel efficiënter dan traditionele maatregelen. Met kleine veranderingen kun je grote effecten behalen!
Menselijk gedrag lijkt vaak ondoorgrondelijk. Je vraagt je af: Waarom gaat de één enthousiast aan de slag met mijn adviezen terwijl de ander zich hevig verzet? Hoe kan het dat mijn goedbedoelde tips het probleemgedrag erger lijken te maken?
Decennia aan onderzoek laten zien dat menselijk gedrag minder rationeel is dan we graag denken. Psychologische weerstanden, motivaties en andere onbewuste processen voorspellen sterk hoe iemand zich gedraagt. Pas wanneer je die factoren goed begrijpt kun je gedrag effectief veranderen.
Met onze expertise op het gebied van psychologie en gedragsbeïnvloeding helpen we je om mensen te begrijpen. We geven inzicht in de factoren die probleemgedrag veroorzaken en leggen uit welke psychologische weerstanden een rol spelen. Altijd op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten. We doen onder meer:
Veel goedbedoelde pogingen om gedrag te veranderen mislukken of werken zelfs averechts. Dat is niet gek, want menselijk gedrag is ingewikkeld en best-practices zijn lang niet altijd generaliseerbaar. Gedragsverandering is maatwerk.
Wij ontwikkelen effectieve oplossingen die gedrag langdurig veranderen, op basis van wetenschap en onze ervaring met gedrag. Of we nu borden ontwerpen, interactieve campagnes ontwikkelen of openbare ruimtes aanpassen; we zoeken altijd naar de kleinste aanpassing met het grootste effect.
Benieuwd? Bekijk onze projecten en resultaten.
Vraag jij je ook wel eens af of je aanpak effectief is, maar vind je het moeilijk om gedrag te meten? Gedrag lijkt ongrijpbaar, hoe breng je dat objectief in kaart?
Bij D&B hechten we veel waarde aan effectmetingen. Te veel grote initiatieven worden ieder jaar herhaald omdat bijvoorbeeld een focusgroep het ‘echt super leuk!’ vindt. Dat betekent nog niet dat het initiatief daadwerkelijk gedrag verandert.
We meten het effect van je aanpak nauwkeurig en analyseren bijvoorbeeld ook voor welk type persoon deze het beste werkt. Zo weet je hoeveel je investering oplevert en kun je gericht aan de slag.
Ben jij bezig met gedrag en wil je graag weten of jouw ideeën of initiatieven gedrag kunnen veranderen? Mensen lijken zich soms onverklaarbaar te gedragen, waardoor het lastig is om een onderbouwde aanpak te kiezen.
Wij helpen onze klanten geregeld met advies over gedragsverandering. We analyseren je casus aan de hand van wetenschap en onze ervaring met gedragspsychologie, en adviseren welke aanpak effectief is. Door je aanpak slim in te richten voorkom je problemen en zorg je ervoor dat alles soepel verloopt.
Wij adviseren onze klanten over onder meer de volgende onderwerpen:
We geloven dat gedragsverandering een krachtig middel is voor vooruitgang. Daarom delen we onze kennis met iedereen die nieuwsgierig is naar gedrag. Wil jij weten hoe gedragsverandering jou of je organisatie vooruit kan helpen? Kijk dan eens bij:
Over de afgelopen jaren hebben we expertise opgebouwd in de volgende domeinen.
Zwerfafval, vuilniszakken naast containers en gft, plastic en papier op één hoop, ongeschikt voor hergebruik. De kern van afvalproblematiek is meestal afvalgedrag. Hoe pak je deze problemen aan zonder strenge boetes en hoge reinigingskosten?
Waarom staan mensen dagelijks in de file terwijl er slimme alternatieven zijn? Waarom appen we achter het stuur, terwijl we weten dat dit gevaarlijk is? Hoe help je mensen de goede keuze maken in het verkeer?
Weinig mensen kiezen bewust voor werkloosheid, een arbeidsongeval of financiële problemen. Toch zorgt hun gedrag er soms voor dat ze in deze situatie terechtkomen. Hoe help je mensen om deze situaties te voorkomen of om zichzelf hier zo snel mogelijk weer uit te krijgen?
Onderzoek naar geluk laat veel mooie resultaten zien. Gelukkige mensen zijn onder meer productiever, creatiever en gezonder. Hoe maak je mensen gelukkiger en profiteer je als bedrijf of instelling van deze voordelen zonder investering in salarisverhoging, extra vrije dagen of dure activiteiten?
Sommige leerlingen spijbelen, spelen met hun telefoon tijdens lessen of pesten elkaar. Ze leven in hun eigen wereld en het kan lastig zijn om daarbij aan te sluiten. Hoe stimuleer je leerlingen om het beste uit zichzelf en elkaar te halen, zonder hier veel tijd en geld in te steken?
Mensen zijn fan van kortetermijndenken en schatten de kans op gevaar onterecht laag in. Wanneer je ze uitlegt dat een gezonde en veilige leefstijl belangrijk is stemmen ze vaak in, maar ze veranderen hun gedrag vervolgens zelden. Hoe zet je aan tot veilig en preventief gedrag?
Effectief toezicht houden is meer dan inspecteren. Idealiter laten inspecties 100% naleving zien. Kennis van regels en wetten bieden is onvoldoende: veel mensen zijn op de hoogte, maar overtreden toch. Hoe stimuleer je naleving en maak je strenge handhaving overbodig?