Menu

Mobiliteit = Gedrag

Hoe beweeg je mensen in de juiste richting als je bezig bent met mobiliteitsvraagstukken? Alleen infrastructuur, innovatieve technologie, een reisalternatief en een communicatiecampagne is niet voldoende voor langdurige gedragsverandering. Gedrag in het verkeer blijkt namelijk niet zo rationeel. Mensen wegen maar zelden af hoe ze het beste kunnen reizen. We doen simpelweg wat we altijd al deden. Bovendien willen we ons niet laten vertellen wat we moeten doen, zijn we van nature sceptisch over nieuwe oplossingen, en zelfs als we al willen veranderen blijkt dit lastig door ingesleten gedragspatronen. Om vlotte, veilige en duurzame mobiliteit te bewerkstelligen, is gedragsverandering cruciaal.

3767637774_fbbfdda5a7_z

Duurzame gedragsverandering

Je wilt reizigers verleiden om de spits te mijden en de fiets vaker te gebruiken. Ze laten stoppen voor rood licht, ervoor zorgen dat ze zich aan snelheidslimieten houden en hun aandacht op de weg houden door smartphonegebruik te verminderen, staan ook hoog op je agenda. Hoe verander je dit gedrag?

Écht begrijpen waarom mensen doen wat ze doen is cruciaal om tot oplossingen te komen. Gedragsinterventies zijn effectief, relatief goedkoop en schaalbaar. Ze spelen in op de oorzaak van het probleem, waardoor ze langdurig werken. Pas gedragskennis bijvoorbeeld toe in de beleidsvorming, de inrichting van de (openbare) ruimte, het vormgeven van motiverende apps of in je nieuwe strategische communicatiecampagne.

Wil je meer weten?

Een aantal resultaten:

fietsers3
  • 60% meer fietsritten en 4000 auto’s van de weg af.
    check onze case-study!
  • 27% minder autoritten in de spits.
    check onze case-study!
  • Een handleiding voor effectieve campagneborden.
    check het hele rapport van het ROVO!
  • Elke dag meer mensen veilig op de fiets.
    check het hele rapport van Fietslab010!

Thema's

We werken elke dag aan slimme, veilige en duurzame mobiliteit. Denk bijvoorbeeld aan:

  • het stimuleren van trein- en (shuttle-)busreizen;
  • het stimuleren van reizen met de deelfiets of deelauto;
  • het delen van autoritten (carpoolen);
  • het tegengaan van afleiding in het verkeer;
  • het tegengaan van alcohol- en drugsgebruik in het verkeer;
  • het stimuleren van slimme reisalternatieven, zoals thuiswerken en filesporten!

Succesverhaal

Prijs B-riders

Voor fietsstimuleringproject B-riders ontwikkelden wij een coaching-app, waarmee we 4000 auto’s van de weg haalden en 60% meer fietsritten realiseerden. We wonnen de tweede prijs op de Beter Benutten Awards (programma ministerie van Infrastructuur & Milieu).

Meer weten over ons project B-Riders? Check onze case-study!

Ook aan de slag met fietsstimulering? We vertaalden de lessen uit B-Riders naar ons programma GoVelo!

Andere vragen of opmerkingen?

Tevreden klanten

JC ArenA
NS
SmartwayZ.NL
Schiphol Group
Heineken
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Rijkswaterstaat
Platform Beter Benutten
Provincie Noord-Brabant
Provincie Drenthe
Gemeente Rotterdam
Gemeente Breda
Gemeente Deventer
ROVG
ROVO
APPM
Fietsberaad
Samenwerkingsverband Regio Eindhoven
Stadsregio Arnhem Nijmegen
Maastricht Bereikbaar
SLIM uit de spits
Mobycon
Ons Brabant Fietst
Positive Drive
Regio Twente
Syntus
TeamAlert
NVRD