Menu

Onderwijs

Het is soms lastig om grip te krijgen op leerlingen. Hoe stimuleer je pro-sociaal en pro-actief gedrag bij leerlingen op een efficiënte en bewezen effectieve manier?

telefoon2

“Ik doe lekker wat ik zelf wil”

Leerlingen rennen dikwijls vloekend door de gang, pesten elkaar en tijdens lessen zijn ze druk in de weer met hun telefoon in plaats van met de stof. Je wilt deze problemen graag oplossen. Net als spijbelen, schooluitval en het maken van de verkeerde studiekeuze. Maar wanneer je ze aanspreekt, lijken ze niet erg vatbaar voor jouw adviezen. In extreme gevallen probeer je leerlingen te bereiken met straffen of incidentele begeleiding, maar je hebt eigenlijk geen idee of dat echt werkt. Hoe stimuleer je pro-sociaal en pro-actief gedrag door leerlingen op een efficiënte en bewezen effectieve manier?

Aansluiten op de jongerenwereld

AskingQuestions

Mensen ervaren standaard weerstand wanneer anderen bepalen wat ze moeten doen. Voor jongeren is dit gevoel extra sterk, wanneer het volwassenen zijn die de boodschap brengen. Deze doelgroep is daarentegen wel vatbaar voor gedragsveranderingtechnieken. Zo kun je inspelen op het feit dat ze zich conformeren aan gedrag van leeftijdsgenoten en dat ze het bijzonder prettig vinden om zelf keuzes te mogen maken. Wanneer je slim aansluit op de wereld van je leerlingen, zul je je verbazen over hun flexibiliteit.

Meer weten?

Onbewust leren

Iedereen profiteert weleens van onbewust leren. Die Sudoku die eerst echt niet lukte, lukt je na een half uurtje koken opeens wel. Wij hebben aangetoond dat onbewust leren ook in het onderwijs nuttig is. Als docenten onbewust leren gericht stimuleren bij hun leerlingen, kan dat het leerrendement van hun leerlingen significant verhogen!

Uit ons onderzoek blijkt de lesafsluiting cruciaal. Als je daarin kort ingaat op de inhoud van de volgende les, er een moeilijke open vraag over stelt en aangeeft wanneer je daar op terugkomt, zet je de hersenen van je leerlingen aan het werk zonder dat ze dat doorhebben. We hebben alle inzichten en do’s & dont’s gebundeld zodat docenten hier hun voordeel mee kunnen doen.

Wil jij de potentie van je leerlingen én jouw eigen werkplezier vergroten? Volg dan de training over onbewust leren! Meer informatie vind je op deze website.

ROC2

Resultaten van andere D&B-projecten in het onderwijs:

  • We gaven Techniek Talent inzicht in waardevolle onbewuste associaties met de studiekeuze die via vragenlijsten niet naar voren komen.
  • We hielpen Techniek Talent met het motiveren van leerlingen om voor technische opleidingen te kiezen.
  • We leerden studenten hoe ze medestudenten en buurtbewoners kunnen motiveren om afval in de afvalbak te laten gooien in plaats van op de grond.
aandachtig studenten

Interessante onderzoeksresultaten omtrent gedragsverandering in het onderwijs:

  • Met motiverende smsjes en herinneringen aan de planning kun je het aantal schoolverlaters terugdringen met 33%.
  • Door oud-studenten hun ervaringen te laten delen kun je de intentie van jongeren om naar de universiteit te gaan verhogen.

Meer weten over de mogelijkheden van gedragsverandering in jouw werkveld?

Willem Denijs

Drie jaar lang werkte ik intensief samen met D&B bij het praktijkonderzoek naar de mogelijkheden van onbewust leren in het voortgezet onderwijs. Ap Dijksterhuis gaf richting en diepgang aan het onderzoek, Lynn Voogt zorgde voor een spannende onderzoeksopzet. Het onderzoek is uitgevoerd in de praktijk van scholen met echte leerlingen en later met echte docenten. We hebben aangetoond dat de les afsluiten op basis van principes van onbewust leren de effectiviteit van het onderwijs vergroot. Een belangrijk resultaat, zeker als je bedenkt dat deze rendementsverbetering kosteloos te realiseren is! Het was een mooi onderzoek en een inspirerende samenwerking!

Willem Denijs

Tevreden klanten

APS
Youngworks
TechniekTalent