Menu

Verkeer & Mobiliteit

Hoe beweeg je mensen in de juiste richting als je bezig bent met mobiliteitsvraagstukken? Alleen een alternatief bieden, informeren en eventueel straffen of belonen is niet voldoende voor langdurige gedragsverandering. Gedrag in het verkeer blijkt namelijk niet zo rationeel. We willen ons niet laten vertellen wat we moeten doen, zijn van nature sceptisch over nieuwe oplossingen, en zelfs als we al willen veranderen blijkt dit lastig. Bijvoorbeeld omdat we vasthouden aan ingesleten patronen. Om vlotte, veilige en duurzame mobiliteit te bewerkstelligen, is gedragsverandering is cruciaal. Inzicht in menselijk gedrag is essentieel om tot maatregelen te komen die werken, vooral in de context van een gevoelig thema als mobiliteit.

3767637774_fbbfdda5a7_z

 

Gewend aan de auto

Je wilt reizigers verleiden om de spits te mijden en de fiets vaker te gebruiken. Ze laten stoppen voor rood licht, ervoor zorgen dat ze zich aan snelheidslimieten houden en hun aandacht op de weg houden door smartphonegebruik te verminderen, staan ook hoog op je agenda. Hoe verander je dit gewoontegedrag? Financieel straffen en belonen werkt, heb je ondervonden, maar niet constant en langdurig. Hoe stimuleer je de gewenste gedragingen duurzaam en houd je gewenst gedrag in stand wanneer je je kostbare beloning of flitspaal weghaalt? Zet in op gedrag!

Duurzame gedragsverandering

file2

Gedragsinterventies zijn effectief, relatief goedkoop en schaalbaar. Ze spelen in op intrinsieke motivatie, waardoor ze langdurig werken. Laat mensen zichzelf bijvoorbeeld overtuigen van het belang van spitsmijden en ondersteun ze met apps en websites waarmee ze hun nieuwe reisgedrag kunnen plannen.

Wil je meer weten?

27% minder spitsritten in Brabant

We ontwikkelden een online maatregel die deelnemers van de praktijkproef Spitsmijden in Brabant hielp om nieuw gewoontegedrag aan te leren. Dit resulteerde in 27% minder spitsritten. Lees hier meer.

fietsers3

Een aantal andere resultaten van onze gedragsaanpak:

  • 20% meer fietsritten (zie ook www.govelo.nl)
  • 34% minder autogebruik
  • 50 spookfietsers minder per dag op de Erasmusbrug
  • 49% minder fietsers die door rood fietsen

Vragen of opmerkingen?

Verstandig reizen door apps en websites

Prijs B-riders

Wanneer je gewoontegedrag, zoals reizen met de auto, wilt veranderen is het slim om gewenst gedrag aantrekkelijk te maken. Daarom ondersteunen we reizigers dikwijls met leuke websites en apps waarmee ze hun prestaties kunnen monitoren, vergelijken met anderen en waarmee ze reizen gemakkelijk kunnen plannen. Voor fietsstimuleringproject B-riders ontwikkelden wij zo’n coaching-app. Dat resulteerde in 20% meer fietsritten en de tweede prijs voor Beter Benutten (programma ministerie van Infrastructuur & Milieu).

Tevreden klanten

yvonne_veldhoven_van_aerts

Voor Spitsmijden in Brabant hebben wij met veel plezier samen gewerkt met Dijksterhuis & van Baaren. Zij bezitten de unieke expertise om er achter te komen wat mensen echt beweegt. En hoe je bepaald gedrag zou kunnen veranderen. De inzet van D&B in ons project was bijzonder succesvol.

Yvonne van Velthoven-Aarts, omgevingsmanager, Samenwerkingsverband Regio Eindhoven

nancy_oberije

Ik heb de samenwerking met D&B als zeer prettig ervaren. [...] Deze combinatie van wetenschap en praktijk maakt dat het advies van D&B voor ons echt meerwaarde had.

Nancy Oberije, IFV

marjolein_brandt_appm

D&B achterhaalde zeer bruikbare verschillen binnen op het oog dezelfde doelgroepen. Ik vond het plezierig om met D&B te werken. Omdat ze goed met me meedenken, regelmatig een stapje extra zetten als ik nog weer een aanvullende vraag heb, pro-actief communiceren, en (niet in de laatste plaats!) gewoon zeer goed in hun gedrags-vak zijn. De onderzoeken leidden tot praktische aanbevelingen waar we direct mee verder konden.

Marjolein Brandt, APPM

Nathan Hooghof

De mensen van D&B zijn [bij ons project] een waardevolle aanvulling op het team. Ze denken mee over de doelen en weten bij gedragsbeïnvloedingsprojecten precies hoe en met welke instrumenten ze mensen moeten benaderen. Ze zijn flexibel, maar weten ook precies wat ze willen en wat nodig is om de doelen te behalen. En met resultaat! Door de toevoeging van de gedragskennis zijn de resultaten van het project ver boven verwachting.

Nathan Hooghof, Provincie Noord-Brabant

Gemeente Rotterdam
JC ArenA
Heineken
Schiphol Group
Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Rijkswaterstaat
Provincie Noord-Brabant
Fietsberaad
Samenwerkingsverband Regio Eindhoven
Stadsregio Arnhem Nijmegen
ROVO
APPM
Gemeente Breda
Maastricht Bereikbaar
Mobycon
NS
Ons Brabant Fietst
Platform Beter Benutten
Positive Drive
Regio Twente
ROVG
SLIM uit de spits
Syntus
TeamAlert
NVRD
Gemeente Deventer