Menu

Werk & Inkomen

Hoe zorg je ervoor dat werklozen gebruik maken van hun rechten en zich houden aan hun plichten om weer werk te vinden? Hoe voorkom je ongevallen op de werkvloer en houd je werknemers duurzaam inzetbaar? En hoe maak en houd je mensen financieel vaardig, uit de schulden en onbezorgd over hun financiën? Kennis van gedrag is de sleutel tot het oplossen van veel maatschappelijke problemen uit het sociale domein. Door aan te sluiten bij hoe mensen écht werken, geef je ze net dat duwtje dat ze nodig hebben en vergroot je de kans dat hun gedrag ze uit de problemen helpt en houdt. Wij brengen voor je in kaart waarom mensen doen wat ze doen – of niet doen wat ze zouden moeten doen – en helpen je om je processen te laten aansluiten bij je doelgroep.

 

Werkloosheid

gemotiveerd

Werklozen motiveren om pro-actief op zoek te gaan naar een baan blijkt vaak een pittige klus. Sommige werklozen doen hard hun best, maar andere werklozen lijken minder gemotiveerd en bieden weerstand. Zij komen niet opdagen op afspraken (no-show) en slaan banen op een laag niveau af. Als ze gekort worden op hun uitkering omdat ze hun gezamenlijke huishouding of vakantie niet doorgaven, gedragen ze zich soms zelfs agressief. Het resultaat is dat jij je een slag in de rondte werkt om deze mensen aan een baan te helpen, terwijl ze dit beter zelf kunnen doen. Hoe motiveer je mensen om zelf aan de slag te gaan?

Duurzame inzetbaarheid

42311489_m

Mensen werken steeds langer door en de gemiddelde leeftijd op de werkvloer stijgt. Daarnaast veranderen werkzaamheden door economische en technologische ontwikkelingen. Sommige werknemers nemen zelf het initiatief om goed, gemotiveerd en veilig en gezond te blijven werken. Andere werknemers lijken minder behoefte te hebben aan ontwikkeling. Zij houden zich niet aan de nieuwe veiligheidsmaatregelen, komen niet naar inspraakavonden en maken geen gebruik van gratis loopbaanadvies. Het resultaat is dat ze minder productief en vaker ziek zijn, en minder plezier hebben in hun werk. Hoe help je mensen om preventief bezig te zijn met de toekomst van hun carrière?

Financiële weerbaarheid

shutterstock_724018969

Voorkomen dat je een schuld opbouwt scheelt een hoop leed. Sommige mensen verzamelen hun rekeningen daarom netjes in multomappen en maken een maandelijks overzicht van hun uitgaven in Excel. Andere mensen zijn minder georganiseerd. Zij missen hun betalingsdeadline, lezen de brieven met aanmaningen niet goed en reageren niet op het aanbod voor een betalingsregeling. Het resultaat is dat ze uiteindelijk geld kwijt zijn aan aanmaningen, incassokosten en in het uiterste geval een deurwaarderstraject. Geld dat ze soms eigenlijk niet kunnen missen. Hoe stimuleer je mensen om op tijd in actie te komen?

Tevreden opdrachtgevers

cindy frieswijk

Voor het eerst samengewerkt met D&B en dat smaakt naar meer! We wilden in Arnhem de burger een nog betere dienstverlening bieden en hebben aan D&B daar advies in gevraagd. In goede samenwerking hebben we een mooi resultaat gecreëerd. De metingen hebben uitgewezen dat dit bij de burger zeker tot resultaat heeft geleid. Zowel het KCC als de burger genieten daar nu van.

Cindy, Afdelingshoofd Klant Contact Centrum at Gemeente Arnhem

Belastingdienst
BVOR
DAS
Dient uitvoering onderwijs (DUO)
divosa
Gemeente Arnhem
Gemeente De fryske Marren
Gemeente Nijmegen
GGD Fryslan
Inhealth
Innovam
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Nautus
NVB
Provincie Zeeland
Stigas
Stimulansz
SVB
TNO
UWV
veiligheid NL
VNG
VPT
WIL