Terugblik op 2017: 12 mijlpalen

Het lijkt wel gisteren dat we met ons team de doelen voor 2017 met deadlines vastlegden op een poster (aanrader want: commitment & herinneringscue!). Toch is dit alweer een jaar geleden. We kijken met bloed, zweet, tranen, maar vooral met een warm gevoel terug op 2017. Onze 12 mooiste avonturen willen we graag met jou delen.

We bestonden 10 jaar en dat vierden we 2 keer

In september dit jaar bestonden we 10 jaar! Dat betekent 10 jaar gave projecten doen, 7 jaar werken vanuit een prachtig monumentaal pand (we begonnen thuis in een woonkamer) en een team van inmiddels 27 D&B’ers.

We vierden ons jubileum twee keer. Eén keer met ons team onder het genot van een hapje en een drankje bij restaurant Witlof. En nog een keer grootser met hetzelfde recept plus DJ bij Fort Lent, samen met alle oud-D&B’ers, klanten en kennissen die bijdroegen aan de groei van D&B.


Jeroen geeft een speech tijdens het jubileumfeest

Ter ere van deze mijlpaal maakten we dit filmpje. Onder meer Ap en Rick vertellen waarom gedragsverandering de maatschappij een betere plek kan maken en hoe we de toekomst van het werkveld zien.

We organiseerden 4 D&B-podia

In 2017 organiseerden we vier keer het D&B-Podium: een avond waarop drie D&B’ers presenteren over psychologische maar ook niet-psychologische onderwerpen. Denk aan mindset, meditatie, maar bijvoorbeeld ook het reilen en zeilen van de band van onze eigen rocker Timon.

Bij het podium leren we elkaar niet alleen meer over deze thema’s, maar helpen we elkaar ook onze presentatievaardigheden ontwikkelen. Na ieder praatje geven we elkaar feedback. En we filmen onszelf, zodat we het praatje terug kunnen kijken.


Timo vertelt over spiegelen (mimicry) tijdens een D&B-podium

Er kwamen 6 nieuwe D&B’ers bij

In 2017 kwamen er maar liefst 6 talentvolle D&B’ers bij: Stijn, Alex, Martijn, Roos, Luise en Bob.


We dachten na over onze organisatiestructuur

We dachten het afgelopen jaar veel samen na over onze organisatiestructuur en kozen ervoor om binnen D&B kleinere teams op te richten die focussen op specifieke gedragsthema’s. Dit deden we al voor afval en geluk en de komende jaren zetten we deze ontwikkeling door voor andere thema’s.

Waarom?

D&B groeit hard. Dat is naast geweldig ook spannend. Er ontstaat bijvoorbeeld een andere groepsdynamiek. Ook weet je niet meer vanzelfsprekend waar je collega’s mee bezig zijn, wat slim gebruik van elkaars kennis en ervaring lastiger maakt. Met de nieuwe organisatiestructuur kunnen we onze fijne cultuur grotendeels behouden en ons tegelijk blijven ontwikkelen. Zo blijven we namelijk werken met kleine teams die (meer) ruimte hebben om hun kennis uit te breiden van het thema waar ze op focussen.

We kregen deze 5 bijzondere vragen

Bijna elk maatschappelijk probleem is een gedragsprobleem. De vragen die we in 2017 kregen waren dan ook heel afwisselend. Dit waren voor ons de 5 meest bijzondere vragen:

  • Hoe voorkom je wiegedood bij baby’s via het gedrag van jonge ouders?
  • Hoe krijg je kiezers naar stembureaus?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen hun hond aan de lijn houden?
  • Kan je gedragsbeïnvloeding toepassen op radicalisering en jihadisme?
  • Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen het juiste hout op de juiste manier stoken in hun kachel?

We voerden 114(!) gave opdrachten uit

In 2017 voerden we maar liefst 114 gave opdrachten uit. Stuk voor stuk opdrachten die bijdragen aan een fijnere maatschappij. Benieuwd waar in Nederland en België we het afgelopen jaar werkten? Check het kaartje.


De plekken waar wij opdrachten uitvoerden in 2017

We maakten het Waalstrand schoner en vonden een langetermijneffect van onze felgroene afvalbakken in Rotterdam

Alle opdrachten van het afgelopen jaar zijn ons dierbaar. Toch was zowel het schoonproject op het Waalstrand als de langetermijnmeting van onze knalgroene afvalbakken in Rotterdam extra speciaal.

Het Waalstrand is onderdeel van ons mooie Nijmegen en onze schoonaanpak daar was anders dan anders. We plaatsten de afvaltasjes en het bord op de foto’s hieronder bij de ingang   Daarna liet nog maar 9,6% van de groepjes bezoekers afval achter ten opzichte van 33,9% eerder.


Afvaltasjes en bord om bezoekers van het Waalstrand te stimuleren het er schoon te houden

De langetermijnmeting van onze felgroene afvalbakken in Rotterdam sluit helemaal aan bij onze visie dat gedragsverandering pas écht impact heeft als het effect houdbaar is over tijd. De groene afvalbakken haalden na 14 maanden nog steeds (even veel) meer afval op dan de standaard grijze bakken.


Onze knalgroene afvalbak

We deelden de winst, via een koekje…

Door al die mooie opdrachten gaat het financieel ook goed met D&B. Dat leidde vorige maand tot een leuke verrassing. Tijdens een van onze teamoverleggen stond er een schaal met kleine cadeautjes op tafel. We keken elkaar vragend aan, maar niemand leek de inhoud te kennen. Toen we ontdekten dat het fortune cookies waren – jeweetwel, zo’n smerig chinees koekje met een geluksspreuk erin – groeiden de vraagtekens boven onze hoofden alleen maar. Pas toen we het koekje openden viel het kwartje: we kregen een deel van de winst. In mijn koekje zat een briefje met deze tekst:


Briefje uit mijn fortune cookie

We werkten samen met de creatievelingen van ANDC

De mannen van ANDC zijn gespecialiseerd in het vertalen van een wetenschappelijk onderbouwde aanpak naar een aantrekkelijke interventie die aandacht trekt. Ook die stap is erg belangrijk als je gedrag effectief wilt sturen.

Sinds kort werken we dan ook samen om onze projecten naar een hoger niveau te tillen. Als wij als wetenschappers met een verfbus de straat op gaan krijg je nu eenmaal niet zulke professionele creaties als die van ANDC hieronder…


Uitingen van ANDC

+/- 13% van de D&B’ers koos plantaardig

Ongeveer 13% van de D&B’ers besloot in 2017 om alleen nog plantaardige producten te gebruiken. Zij vinden het belangrijk om naast als bedrijf, ook persoonlijk een steentje bij te dragen aan het milieu. Deze overstap ging trouwens geheel vrijwillig, maar we staken elkaar natuurlijk wel een beetje aan met heftige vleesdiscussies tijdens de lunch 😉

Wil jij ook iets doen voor het milieu – bijvoorbeeld minder vlees eten – maar klinkt vegetarisch of veganistisch wel heel heftig? Begin dan met een klein stapje, zoals een paar dagen per week geen vlees eten. En maak een plan. Zo deden onze D&B’ers het ook.

We startten met de 4e editie van onze post-masteropleiding

Samen met de Radboud Management Academy organiseerden we dit jaar de 4e editie van onze post-masteropleiding Psychologie van organisatieverandering. Gaaf om te zien hoe snel de opleiding telkens weer volstroomt. En het enthousiasme waarmee de deelnemers problemen uit hun eigen praktijk aanpakken met gedragsverandering maakt ons keer op keer trots.


Certificaatuitreiking van onze post-masteropleiding

We publiceerden 13 nieuwe artikelen op onze blog en kregen veel vragen en reacties

In 2017 publiceerden we 13 nieuwe artikelen over het begrijpen en toepassen van gedragsverandering op deze blog, die inmiddels al bijna 2 jaar bestaat. We steken veel tijd en moeite in onze artikelen en zijn erg blij met dit resultaat. Ook zijn we erg verrast door alle positieve reacties en vragen die we van jullie kregen het afgelopen jaar. Dankjewel!

Voor 2018 staat er ook weer veel moois op de rol. We hopen dat jij ook dan weer onderdeel bent van onze avonturen. Kom maar op!

Deel dit artikel

Facebook
Twitter
LinkedIn

Downloading new knowledge

Mis geen waardevolle inzichten meer! Schrijf je in en ontvang artikelen en andere informatie over de psychologie van gedragsverandering, ons perspectief op gedrag, beïnvloedingstechnieken, best-practices en nog veel meer.

Je kunt je op elk moment weer afmelden. Wij gaan zorgvuldig met je emailadres om en zullen nooit spam versturen. Bekijk ook onze privacyverklaring.

Reacties

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *